From: USI Flash <flash-noreply@usi.ch>
To: email@example.com
Subject: USI Flash - N.9 / 2013
USI Flash

Se non visualizzi correttamente questo messaggio, clicca qui
If you don't see this message displayed properly, please click here

USI Flash - La newsletter della comunità universitaria - The
newsletter of the
university community
22 aprile 2013English version
 
Notizie
 

MONTAGNE, LAGHI, TRENINI, CIOCCOLATO E FONDUE

La Svizzera per i cinesi: uno studio analizza le foto dei turisti sul principale social network cinese

L'Organizzazione mondiale del turismo stima che entro il 2020 saranno 100 milioni i turisti cinesi in viaggio per il mondo, mentre un sondaggio dimostra come la Svizzera sia una delle mete sognate dall'80% dei giovani cinesi tra i 20 e i 45 anni. Una grande opportunità per l'industria elvetica del turismo. Ma che cosa siamo per i turisti cinesi? Lo mette in luce per la prima volta uno studio condotto all'USI da Tu Hu, Nadzeya Kalbaska e il prof. Lorenzo Cantoni.

Per saperne di più.

 

MASHOM AL VIA

Cerimonia di apertura della prima edizione del Master of Advanced Studies in Humanitarian Operations and Supply Chain Management

Ieri i 23 studenti provenienti da 15 diversi paesi sono stati accolti dal Direttore scientifico del Master prof. Paulo Gonçalves, dal Presidente dell'USI prof. Piero Martinoli e da Peter Schatzer della International Organization for Migration (IOM). Il programma è un'iniziativa congiunta tra l'USI, la IOM e la fondazione Kühne e si svolgerà nei prossimi 14 mesi con corsi a Lugano, Amburgo e Amman. Destinato esclusivamente alle organizzazioni umanitarie, il MASHOM mira a migliorare le conoscenze e le abilità pratiche dei professionisti del settore.

Per saperne di più.

 

ISTITUTO DI RICERCA IN BIOMEDICINA (IRB)

Federica Sallusto nominata Presidente della Società Svizzera di Allergologia e Immunologia

La dottoressa Sallusto, direttrice del Laboratorio di Immunologia Cellulare dell'IRB, è stata eletta presidente della Società Svizzera di Allergologia e Immunologia (SSAI) fino al 2015. L'avvicendamento alla presidenza si è tenuto a Berna il 18-19 aprile in occasione del Congresso annuale della Società.

Maggiori informazioni sulla dottoressa Federica Sallusto e la SSAI.

 

LEZIONI DI ARCHITETTURA

Conferenza di João Gomes da Silva

João Gomes da Silva (Lisbona, 1962), architetto paesaggista, è co-fondatore dello studio Global, Arquitectura Paisagista. Negli ultimi anni, oltre alle attività di insegnamento in diverse università europee e americane, l'architetto ha sviluppato progetti ed elaborato riflessioni nel campo del paesaggismo. Incontrerà il pubblico giovedì 25 aprile alle 20.00 nell'Aula magna del campus di Mendrisio, chiudendo il ciclo di conferenze Lezioni di architettura.

Per saperne di più.

 

MASTER OF ADVANCED STUDIES IN INTERCULTURAL COMMUNICATION (MIC)

L'attualità del razzismo in politica: conferenza di Michel Wieviorka

Il noto sociologo francese e direttore didattico dell'École des hautes études en Sciences sociales di Parigi terrà una conferenza (in francese) intitolata L'actualité du racisme en politique venerdì 26 aprile, alle 17:00 nell'aula A12 del Campus di Lugano. L'evento, promosso dal MIC in collaborazione con Amnesty International, sarà moderato dal prof. emerito Edo Poglia.

Per saperne di più.

 

FIRENZE 16-17-18 MAGGIO

Scienza, tecnologia e ricerca: nuove opportunità per l'affermazione professionale delle giovani donne

Con un programma ricco di incontri, seminari e workshop l'evento si rivolge a ragazze fino ai 24 anni che desiderano conoscere meglio i nuovi strumenti della tecnologia - dalle App al Cloud, passando attraverso i Social Network e la User Experience - e conoscere la storia di professioniste che hanno raggiunto il successo in settori tipicamente maschili. L'USI è stata selezionata come università partner dell'iniziativa e ha a propria disposizione 15 posti riservati per studentesse particolarmente meritevoli.

Per saperne di più e iscrizioni.

 

NUOVI PARTNER PER L'OSSERVATORIO EUROPEO DI GIORNALISMO (EJO)

L'EJO cresce e si rafforza nel mondo anglosassone

Da questo mese il sito inglese dell'EJO ha un nuovo co-responsabile: al team dell'USI si affianca il Reuters Institute for the Study of Journalism dell'Università di Oxford. Il laboratorio della Facoltà di scienze della comunicazione espande così ulteriormente la propria rete di partner, rafforzando la propria presenza a livello internazionale e la sua importanza per i ricercatori e i professionisti del settore.

Per saperne di più.

 

SOGGIORNI LINGUISTICI PER UNIRE GLI SVIZZERI ATTORNO ALLA LINGUA ITALIANA

Ospitare per qualche settimana un liceale d'oltralpe: chi lo ha già fatto parla di uno scambio culturale arricchente per tutta la famiglia

Dall'8 luglio al 4 agosto l'USI propone un programma di corsi di lingua italiana per i liceali della Svizzera tedesca e francese. Siamo alla ricerca di famiglie disponibili ad ospitarli, dietro rimborso di 150 franchi a settimana (iscrizioni entro il 19 maggio). Si contribuirà così a completare l'esperienza dei partecipanti offrendo, oltre alla ricchezza della cultura italiana, anche la cordialità tipica delle nostre case. Nella selezione saranno favorite le famiglie con figli in età liceale.

Per saperne di più.

 

FONDO NAZIONALE SVIZZERO PER LA RICERCA SCIENTIFICA (FNS)

Una giornata a Berna per i ricercatori avanzati

Il 15 maggio prossimo il FNS accoglierà le ricercatrici e i ricercatori avanzati (a partire dal livello postdoc) di tutta la Svizzera nella propria sede di Berna. L'Advanced Researchers' Day si tiene in lingua inglese e mira ad informare i ricercatori in maniera aderente ai loro bisogni concreti, lasciando grande spazio per porre domande mirate ai responsabili del Fondo Nazionale.

Per saperne di più e iscriversi.

 

ASSOCIAZIONI STUDENTESCHE

Workshop con l'ex funzionario delle Nazioni Unite Peter Praxmarer

Già consulente per le Nazioni Unite e membro dell'Organizzazione per la sicurezza e la cooperazione in Europa (OSCE) in missione in Kosovo, Peter Praxmarer terrà un intervento in inglese dal titolo The Changing Role of the United Nations in Peace-Building and Reconciliation in Post-Conflict Zones. L'appuntamento è per giovedì 25 aprile alle 17.15 in aula A11 (iscrizioni entro il 23 aprile a lucy@usimun.ch).

Per saperne di più.

 

 
Eventi

Martedì 23 aprile, ore 16.30

Seminario pubblico della Facoltà di scienze informatiche
Few Colors And Short Schedules: The Solutions Of Some Open Problems In Machine Scheduling

Aula A33, campus di Lugano

Martedì 23 aprile, ore 20.30

Neuroetica: quando le neuroscienze entrano in tribunale

Biblioteca del Liceo Cantonale Lugano 2, Savosa

Martedì 23 aprile, ore 17.30

Seminario pubblico
Ascolto e silenzio
con il prof. Carlo Ossola

Aula A21, campus di Lugano

Martedì 23 aprile, ore 18.00

Giovanni Boccaccio
Decameron, III 1
Masetto di Lamporecchio

Studio 2 RSI, Lugano-Besso

Mercoledì 24 aprile, ore 9.30

Seminario pubblico della Facoltà di scienze informatiche
Data services in the cloud: The new era of multi-aware data management

Aula A13, campus di Lugano

Mercoledì 24 aprile, ore 20.30

Proiezioni pubbliche introdotte e commentate da Marco Müller:
Rosemary's Baby di Roman Polanski (USA, 1968 - 136')

Aula magna, Palazzo Canavée, campus di Mendrisio

Giovedì 25 aprile, ore 9.30

Seminario pubblico della Facoltà di scienze informatiche
SmartGeo: Toward the Development of Intelligent Geosystems

Aula SI-006, stabile di informatica, campus di Lugano

Giovedì 25 aprile, ore 20.00

Conferenza di João Gomes da Silva per Lezioni di architettura

Aula magna, Palazzo Canavée, campus di Mendrisio

Venerdì 26 aprile, ore 17.00

Conferenza pubblica del prof. Michel Wieviorka
L'actualité du racisme en politique
organizzata dal Master of Advanced Studies in Intercultural Communication in collaborazione con Amnesty International

Aula A12, campus di Lugano


Menù Campus di Lugano

 
Segui l'USI su FacebookSegui l'USI su TwitterSegui l'USI su YouTubeSegui l'USI su Linkedin

 

 

USI Flash - La newsletter della comunità universitaria - The newsletter of the university community
22 April 2013Versione italiana
 
News
 

MOUNTAINS, LAKE, TRAINS, CHOCOLATE AND FONDUE

Switzerland in the eyes of the Chinese: a study analyses the pictures taken by tourists in the main Chinese social network

The World Tourism Organisation estimates that by 2020 there will be 100 million Chinese tourists traveling around the world. On the other hand a survey shows how Switzerland is the dream destination for 80% of young Chinese aged 20 to 45 years. A great opportunity for the Swiss Tourism. But how do Chinese tourists picture us? For the first time an answer to this question can be found in a study conducted at USI by Tu Hu, Nadzeya Kalbaska and prof. Lorenzo Cantoni.

More information.

 

MASHOM GETS UNDERWAY

Opening Ceremony for the Master of Advanced Studies in Humanitarian Operations and Supply Chain Management

The Master's Scientific Director prof. Paulo Gonçalves, USI's President Piero Martinoli and Peter Schatzer of the International Organisation for Migration (IOM), welcomed yesterday the 23 students hailing from 15 different countries. The programme is a joint-initiative between USI, IOM and the Kühne Foundation. It will occur during the next 14 months and classes will be held in Lugano, Hamburg and Amman. Reserved to humanitarian organisations only, the MASHOM is designed to further the knowledge and practical skills of field professionals.

More information.

 

INSTITUTE FOR RESEARCH IN BIOMEDICINE (IRB)

Federica Sallusto nominated President of the Swiss Society for Allergology and Immunology

Dr. Federica Sallusto, group leader of the Cellular Immunology Laboratory at the IRB, has been elected President of the Swiss Society for Allergology and Immunology (SSAI), until 2015. The presidentship change took place in Bern on 18-19 April on the occasion of the Society annual conference.

More information on Dr. Federica Sallusto and SSAI.

 

LESSONS IN ARCHITECTURE

A Lecture by João Gomes da Silva

João Gomes da Silva (Lisbon, 1962) is a landscape architect and co-founder of the studio Global, Arquitectura Paisagista. In addition to teaching in several European and American universities, the architect has developed in recent years projects and elaborated reflections on the field of landscaping. He will meet the public on Thursday, 25 April at 8pm in the Aula Magna of Mendrisio Campus, closing the lecture series Lessons in Architecture.

More information.

 

MASTER OF ADVANCED STUDIES IN INTERCULTURAL COMMUNICATION (MIC)

Racism in Politics Today: a lecture by Michel Wieviorka

The renowned French sociologist and director of the École des hautes études en Sciences sociales in Paris will hold a lecture in French entitled L'actualité du racisme en politique on Friday, 26 April at 5pm in room A12 on Lugano Campus. The Lecture promoted by MIC in cooperation with Amnesty International will be moderated by Professor Emeritus Edo Poglia.

More information.

 

FLORENCE 16-17-18 MAY

Science, Technology and Research: new professional empowerment opportunities for young women

With a rich programme of meeting, seminars, workshops and training, the event is open to all of the ladies, up to 24 years of age, who are eager to learn more about new tools in technology, from Apps to Cloud, passing through Social Networks and User Experience, and the perfect chance to get acquainted with female professionals who achieved success in areas typically reserved to male. USI has been selected as the partner University for the initiative and has 15 seats reserved for deserving female students.

To register and more information.

 

NEW PARTNERS FOR THE EUROPEAN JOURNALISM OBSERVATORY (EJO)

The EJO is growing and getting stronger in the English-speaking world

From this month the EJO English site has a new co-head: USI's team has joined forces with the Reuters Institute for the Study of Journalism of Oxford University. The laboratory of the Faculty of Communication Sciences thus further expands its network of partners, strengthening its international presence, and therefore its importance among researchers and industry professionals.

More information.

 

USI LANGUAGE SCHOOL TO UNITE THE SWISS AROUND THE ITALIAN LANGUAGE

Welcome for few weeks a high school student from across the Alps

From 8 July to 4 August, USI offers classes to study the Italian language to high school students from the German and French speaking part of Switzerland. We are looking for families willing to host them. The families will receive a 150 CHF refund fee per week (registration by 19 May). This way you will help enrich the experience of the participants, by giving the warm welcome typical of our homes. Families with kids attending high school will be facilitated in the selection.

More information.

 

SWISS NATIONAL SCIENCE FOUNDATION (SNSF)

A Day in Berne for advanced Researchers

On 15 May the SNSF will welcome advanced researchers (postdoc level and higher) from all Switzerland to its head office in Berne. The Advanced Researchers' Day will be held in English and is aimed at meeting applicants' information needs with regard to the funding opportunities offered, leaving ample room for questions to people responsible for the National Fund.

More information and to register.

 

STUDENTS ASSOCIATION

A Workshop with former UN Official Peter Praxmarer

UN consultant and member of the Organisation for Security and Co-Operation in Europe (OSCE) in mission in Kosovo Peter Praxmarer will hold a lecture in English entitled The Changing Role of the United Nations in Peace-Building and Reconciliation in Post-Conflict Zones. The encounter is on Thursday, 25 April, at 5.15 in room A11 (registrations deadline on 23 April at lucy@usimun.ch).

More information.

 

 
Events

Tuesday, 23 April, 4.30pm

Public Seminar, Faculty of Informatics
Few Colors And Short Schedules: The Solutions Of Some Open Problems In Machine Scheduling

Room A33, Lugano Campus

Tuesday, 23 April, 8.30pm

Neuroethics: when neuroscience goes to court

Liceo Cantonale Library, Lugano 2, Savosa

Tuesday, 23 April, 5.30pm

Public Seminar
Listening and Silence with prof. Carlo Ossola

Room A21, Lugano Campus

Tuesday, 23 April, 6pm

Giovanni Boccaccio Decameron,
III 1 Masetto di Lamporecchio

Studio 2 RSI, Lugano-Besso

Wednesday, 24 April, 9.30am

Public Seminar Faculty of Informatics
Data services in the cloud: The new era of multi-aware data management

Room A13, Lugano Campus

Wednesday, 24 April, 8.30pm

Public screening with introduction and commentary by Marco Müller: Rosemary's Baby by Roman Polanski (USA, 1968 - 136')

Aula Magna, Canavée Building, Mendrisio Campus

Thursday, 25 April, 9.30am

Public Seminar Faculty of Informatics
SmartGeo: Toward the Development of Intelligent Geosystems

Room SI-006, Informatics Building, Lugano Campus

Thursday, 25 April, 8pm

Lecture by João Gomes da Silva for Lessons in Architecture

Aula Magna, Canavée Building, Mendrisio Campus

Friday, 26 April, 5pm

Public lecture by prof. Michel Wieviorka
L'actualité du racisme en politique organised by the Master of Advanced Studies in Intercultural Communication in cooperation with Amnesty International

Room A12, Lugano Campus


This week's menu on Lugano Campus

 
Follow USI on FacebookFollow USI on TwitterFollow USI on YouTubeFollow USI on Linkedin